Technologie

Jak roubovat jabloň v létě – tipy pro zahradníky — UNIAN

Vážení uživatelé fóra, praktici roubování, řekněte mi prosím o roubování jabloní. Už jsem se ptal na můj růst, ale v jiném tématu. Nyní, když se to u mě začalo vyvíjet, položím další otázku ve správném tématu (zde).
Odumřela stará jabloň odrůdy White Fill. Podnož zůstala živá a vytvořila silný růst, který je již několik let starý (možná až 10 let).
Podstata otázky. Chtěl bych na něj vysadit několik odrůd. Vzhledem k tomu, že dříve roubovaná odrůda byla letní odrůda („White Naliv“), znamená to, že nyní je možné/lepší roubovat na podnož pouze letní odrůdy? Nebo můžete roubovat i podzimní odrůdy.
Vybírám z pozdního léta, začátku podzimu a podzimu. Ideálně bych chtěl vysadit řízky všech tří datlí. A ano, někde jsem četl, že je lepší sázet stejně staré řízky, je to pravda? A pokud ano, pak možná není kritická kombinace pozdního léta s časným podzimem nebo časného podzimu s podzimem?

Piterko
Petrohrad
16.03.2017
03:07:49
[1] PiterkoA ano, někde jsem četl, že je lepší sázet stejně staré řízky, je to pravda? A pokud ano, pak možná není kritická kombinace pozdního léta s časným podzimem nebo časného podzimu s podzimem? — Neexistuje shoda, jsou příznivci i odpůrci tohoto postulátu, kteří se domnívají, že na tom nezáleží.

Vaska
Moskva
16.03.2017
10:03:59

Odrůda-štěp bylo léto, ale pokud je růst z zásob, tak na tom už rozhodně nezáleží. Stejné podnože se používají k roubování odrůd různých období zrání. Piterko, očkujte, jak uznáte za vhodné. Podnož z toho rozhodně neuhyne. A životaschopnost roubů bude záviset na vlastnostech odrůdy každého z nich. Mám potomek s několika rouby odrůd různých období zrání. Roubovaná jablka dozrávají svým vlastním tempem. Někteří dříve, jiní později. Dokud nebudou bojovat.

Ammánie
Petrohrad
16.03.2017
10:18:11

Prosím, řekněte mi, je čas na očkování jabloně? Jinak jaro je nějak rychlé, najednou v dubnu vykvetou listy.

Světík1
Moskva
16.03.2017
10:56:35
[4] Světík1, pravděpodobně nepokvetou v dubnu. Ale v zásadě už je možné začít s očkováním.

Vaska
Moskva
16.03.2017
11:11:17

Vaska, Ammánie, Díky moc. Už se tím nebudu trápit. Zaměřím se na očkování.

Piterko
Petrohrad
16.03.2017
17:19:46

Piterko, výběr je přijatelný. Ponechte v něm jeden stonek podnože a všechny jemné boční větve (od léta do posledního termínu). Čím něžnější, tím výše od mrazové zóny (půl metru nadprůměrné závěje).
Na větve pod závějemi nic neroubujte (naopak je odřízněte).

toliam1
SPb
17.03.2017
13:16:47

toliam1, [7] děkuji! Jen uvažuji, že naroubuji několik stejných řízků na 2-3 stonky a pak na základě výsledků ponechám nejúspěšnější rouby (stonek s rouby) a přebytečné odstraním (jelikož s roubováním teprve začínám) .

Piterko
Petrohrad
18.03.2017
01:06:06

Piterko, řešení je správnější než moje.
Protože je užitečné, aby ji podporoval zbývající rozvětvený kořenový systém. S vyvinutějšími výhony odřízněte ty nejméně se vyvíjející. Zároveň si jej vytvarujte podle svého osobního vkusu.

Přečtěte si více
Jak se vyhnout epileptickému záchvatu? Viz odpověď epileptologa
toliam1
SPb
18.03.2017
14:36:51

Piterko, měl jsem neúspěšnou zkušenost s roubováním podnože ze staré jabloně na výhony: podnož celkem rychle vyschla – byla také stará.

maribo
Moskva
19.03.2017
14:03:13

maribo, děkuji! Nebudu se moc rozčilovat, kdyby něco. Nemám moc volného místa, ale bude to také velmi, velmi užitečné.

Piterko
Petrohrad
19.03.2017
17:03:00

Musíme sázet jabloně pro přátele, takže je to zodpovědnost.
Vždy mi to vyjde. Obvykle ale roubuji pozdě, když se pupeny téměř otevřely. Když teď očkuji, nebude to horší?

Raven
Moskva
21.03.2017
12:34:30

Raven, Mám železné pravidlo: teploty ve dne i v noci musí být trvale kladné. Obvykle také sázím nejdříve v polovině dubna, kdy kořeny rozmrznou a začnou pracovat. I když všude píšou, že je potřeba očkovat, než začne téct míza.

aspov
Moskva
21.03.2017
18:48:10
[12] Raven, prognóza byla velmi příznivá, vše pozitivní. A nyní se něco změnilo s nižšími teplotami a zápornými teplotami. Pro očkování to sice není smrtelné, ale očkovat v mrazu a dešti (sníh) je nepříjemné. Ještě bude čas, budete mít čas. Před námi je celý duben.

Vaska
Moskva
21.03.2017
20:46:23

Řekni mi, když je jabloň stará více než deset let, můžeš ji na ni naroubovat, nebo už je pozdě, protože větve jsou tlusté? Spadla stará jabloň a leží tam už měsíc. Pokud z něj odeberete řízky, zakoření nebo již uschly. Hledal jsem školku, abych si koupil stejnou, ale nenašel jsem tuto odrůdu – moji rodiče ji nazývali Ranet Bagryaniy (léto).

Tolyanka
Moskva
21.03.2017
22:23:49
[15] Tolyanka, roubované do víceméně tenkých větví (čím bližší jsou průměry podnože a výmladku, tím lepší splynutí a menší rána na podnoži). U vzrostlých stromů jsou tyto blíže k okraji koruny, na koncích větví. Čili očkovat se můžete, ale bude to někde blíž ke konci větve. Takový roub je později obtížnější uchovat – může skončit v další zóně řezu a už nebude mít šanci vyrůst ve velkou větev. Existují metody roubování, když je podnož poměrně tlustá (můžete si online vyhledat schémata, kde je několik řízků naroubováno po obvodu silného kmene nebo větve), ale stále nemám ponětí, co se stane s místem takového roubování příště – koneckonců je nepravděpodobné, že povrch velkého řezu bude zarostlý až do konce. S takovým očkováním zkušenost nemám.
V zásadě platí, že pokud situace přetrvává, můžete řízky z padlé jabloně (pravděpodobně nevyschly, jsou živé kvůli zásobám ve dřevě jabloně) a někde je naroubovat, třeba i na konce jabloní. větve dospělé jabloně (pro pojištění je lepší mít několik). Kdyby jen zakořenily, pro dočasné uchování. (Nezapomeňte si samozřejmě označit.) V průběhu sezóny pak najděte (kupte nebo si najděte a přesaďte si sazenici) vhodnou mladou podnož a příští rok ji z „provizorního“ místa přeroubujte.

Přečtěte si více
Jak si vybrat multimetr: typy, vlastnosti, důležité nuance
Vaska
Moskva
21.03.2017
22:40:24

Raven, můžete již očkovat. Ale je to lepší později, blíže k začátku toku mízy. Blíže k přímému procesu fúze a souhlasím s tím Vaska, pohodlnější.
aspov, nesouhlasím s Vaším [13] “I když všude píšou, že je nutné očkovat, než začne tok mízy.” Než poteče míza, nebudete to moci udělat s kůrou. Lze to provést před, během a dokonce i po skončení aktivního toku mízy. Jediná věc je, že během toku mízy celkově výsledek je lepší. A být přísně vázán teplotou? Rostliny mají svůj vlastní kalendář.
[16] Vaska, Souhlasím s přeexponováním odrůdy v pochybných případech. Zda velké řezy přerostou nebo ne, závisí na stavu podnože. Stalo se to oběma způsoby. K přerůstání dochází rychleji a může dokonce úplně (průměr 10-12 cm), pokud je větev podnože umístěna blíže svislici.

Michigan
Penza
22.03.2017
04:44:09

Michigan, a to je to, o čem mluvím, že doporučení v literatuře o „před zahájením toku mízy“ jsou kecy. Ale tok mízy nezačne, pokud kořeny nerozmrzly. Obecně platí, že abych o čemkoli přemýšlel, nikdy jsem neočkoval před polovinou dubna a už mi nic neskřípe pod nohama.
Tolyanka, lze celkem úspěšně roubovat do větví „do rozštěpu“ s průměrem větve do 2-3 cm i více (vkládají se dva řízky). Zpravidla je obtížné úspěšně roubovat do silnějších větví, ať už do štěrbiny nebo za kůru, i když byly úspěšné roubování do štěrbiny s průměrem větve 5-6 cm.

aspov
Moskva
22.03.2017
09:44:51

aspov, Michigan, Vaska, děkuji! Mluví o teplotě. Jinak se řezy pily na jabloni namočí, což znamená, že šťáva postupně vytéká. Ale je lepší chvíli počkat.
Řízky jsem zahrabal do závěje. A některé si vezmu přímo ze stromu.

Raven
Moskva
22.03.2017
14:10:57

aspov, Vaska, byli jsme rádi, že ještě můžete zkusit roubovat, hlavně do rozštěpu. Tohle asi zvládnu. Vyfotím jabloně a znovu se na vás obrátím s prosbou o radu, kde provést toto rozdělení.

Tolyanka
Moskva
22.03.2017
19:48:52

Dnes jsem se vrátil z dachy. Kolem jabloní je stále vlhký sníh, nemůžete se k nim pořádně přiblížit, srší, jaká jsou očkování? Soudě podle předpovědi počasí bude možné se normálně přiblížit nejdříve za 2-3 týdny. Včera v noci mrznoucí déšť a sníh, na střechách se tvořil sníh, půda kolem byla hodně vlhká, snažil jsem se nechodit, abych nezničil trávník.

aspov
Moskva
23.03.2017
17:35:34
[20] První roub jsem udělal pro zachování mé oblíbené odrůdy letní jabloně Možná jsem rouboval na špatném místě (ale větve z kmene už jsou hodně tlusté) nebo jsem spěchal, ale počasí se moc vydařilo. a spadlé větve usychaly. Možná se přece jen zakoření a pak tuto větev přeroubuji na mladou jabloň.

Tolyanka
Moskva
30.03.2017
15:47:16

Tady je moje první očkování

Tolyanka
Moskva
30.03.2017
15:53:14
Přečtěte si více
Jak vyrobit klec pro králíky vlastníma rukama: pokyny krok za krokem v Dzerzhinsky

Tolyanka, stopka je na první pohled trochu dlouhá. Obvykle se na řízku ponechávají 3-4 pupeny. U dlouhého je trochu obtížnější zakořenit, protože vykvétá více listů najednou a více ho vysychají, dokud nedojde k úplnému splynutí. A jsi si jistý, že jsi vakcínu pevně zabalil? Na fotce vinutí vypadá jaksi volně, „vzdušně“ (možná se to tak jen zdá).
Pro jistotu udělejte ještě pár roubů na jiné větve, ještě je čas. Místo pro roubování zvolte tak, aby řízek směřoval spíše nahoru než dolů – tímto způsobem zesílí.

Vaska
Moskva
30.03.2017
16:22:26

Vaska, děkuji, pokusím se zasadit krátký řízek, pokud nějaký najdu. Na padlé jabloni byly skoro všechny větve staré, sotva jsem našel mladé hladké větve; Pokud ještě najdu mladou větev se zeleným středem, která nezaschla, tak budu mít co roubovat.

Tolyanka
Moskva
30.03.2017
16:57:03
[25] Tolyanka, vlastně pokud neseženete jinou, můžete tuto naroubovanou zkrátit o polovinu a naroubovat i odříznutou část. Jen nezapomeňte, že pokud to řežete, potřete horní řez lakem, abyste omezili vysychání.

Vaska
Moskva
30.03.2017
17:00:51

Tolyanka, souhlasím s Vaska, roubování není příliš promyšlené; Zkuste to svázat tak, aby vypadalo nahoru, jinak nebude dobře růst. Odřízněte vršek hlavy, nechte 4-5 poupat, nahoře nařežte zahradním lakem, na roubování by bylo dobré dát igelitový sáček. Obvykle omotám měděný drát kolem horní části místa roubování a utáhnu.

aspov
Moskva
30.03.2017
17:10:11

aspov, Vaska, díky. Samozřejmě udělám všechno: nařežu to, přetřu lakem, přes místo roubování dám třísku a pytel a zavážu hlavní větev.

Tolyanka
Moskva
30.03.2017
17:15:06

Tolyanka, sáček na celé stříhání, nevyschne.

aspov
Moskva
30.03.2017
17:38:18

aspov, rozumím, udělám to.

Tolyanka
Moskva
16.04.2017
17:41:30

Je možné očkovat jabloň v létě a kdy je nejvhodnější takový zákrok provést?Zjistěte v materiálu UNIAN.

Zkušení zahradníci říkají, že jabloň můžete roubovat po celý rok, ale každá sezóna má své vlastní vlastnosti. Ne všichni majitelé ovocných stromů roubují své rostliny, ale pokud to chcete udělat, postupujte podle našich pokynů, zvládne to i začátečník.

  • Kdy očkovat jabloň – načasování
  • Je možné k roubování použít čerstvě nařezané řízky?
  • Jak správně očkovat jabloň v létě
  • Jak naroubovat jabloň na rozštěp
  • Jak pochopit, že roub zakořenil na stromě

Dříve jsme mluvili o tom, jak léčit choroby jabloní na kmeni a listech.

Kdy očkovat jabloň – načasování

Nejvhodnějším obdobím pro roubování jabloní je jaro, ale za vhodnou dobu se považuje i konec července – začátek září. Pokud se vám podaří jabloň naroubovat před příchodem chladného počasí, pak vámi naroubovaná část bez problémů zakoření a přezimuje.

V průběhu celé sezóny letní obyvatelé několikrát roubují jabloň, pokud to poprvé nefunguje. Brzy na jaře – v rozštěpu, v květnu nebo na začátku léta – pod kůrou a blíže k podzimu používají jinou metodu – pučení.

Přečtěte si více
Jak získat časnou sklizeň okurek? Tajemství zahradníků

Je možné k roubování použít čerstvě nařezané řízky?

Sklizeň řízků je důležitou fází, na které závisí výsledek situace. Je důležité vybrat větve ovocných stromů, aby jabloň přinesla dobrou úrodu. Odřízněte větev těsně před rašením a začněte s přípravou.

Posbírejte všechny nástroje, které budete k pučení potřebovat, a také si připravte zahradní lak. Ruce a zahradní nářadí je vhodné dezinfikovat ošetřením alkoholem.

Jak správně očkovat jabloň v létě

Chcete-li provést pučení správně, postupujte podle našich pokynů:

  • vyberte větev, která dozrála v loňském roce, a odřízněte ji;
  • na stromě, který jste si vybrali pro roubování, proveďte řez pod úhlem;
  • odřízněte část kůry 2-3 cm nad předchozím řezem;
  • předtím odřízněte větev a proveďte dva řezy – nad a pod pupenem;
  • Pomocí nože oddělte část kůry mezi řezy;
  • položte pupen na část stromu, kde jste provedli řez, abyste spojili části rostliny;
  • obalte spoj fólií nebo elektrickou páskou a zakryjte řezy.

Důležitá nuance: Větev pro roubování stromu by neměla být starší než dva nebo tři roky, jinak se výrazně snižuje šance, že zakoření.

Jak naroubovat jabloň na rozštěp

Další metoda, kterou aktivně používají zkušení zahradníci. Pokud se vám líbí, napište postup:

  • vyberte strom, který chcete naroubovat, a seřízněte jej pod úhlem do výšky jednoho metru;
  • vezměte dva řízky a zastřihněte je tak, aby na každém zůstaly dva pupeny;
  • spodní část rukojeti zabrousit na kolík;
  • rozštípněte kmen sekerou a pak do něj zatlučte klín, čímž rozdělte strom na dvě části;
  • vložte řízky do vzniklého otvoru tak, aby celá odizolovaná část byla uvnitř kmene;
  • vyjměte klín poté, co jsou oba řízky na stromě.

Po dokončení všech kroků zabalte kmen a odřezky fólií nebo elektrickou páskou a poté je namažte zahradním lakem.

Jak pochopit, že roub zakořenil na stromě

Bezprostředně po operaci je důležité strom pečlivě prohlédnout, a to do dvou týdnů po naroubování. Po měsíci až dvou můžete pásku (film) odstranit. Někteří zahrádkáři to nechávají působit déle, pak je potřeba pásku jednou za měsíc vyměnit, aby měl stromek prostor pro vývoj, ale před příchodem chladného počasí je třeba pásku v každém případě odstranit. Aby roub zakořenil, pravidelně odstraňujte výhony, které se objevují pod roubem, jinak „seberou“ všechny prospěšné látky, které strom potřebuje.

Také by vás mohly zajímat novinky:

  • Záchranný kalendář na léto: co lze nyní uzavřít na zimu
  • Postřik rajčat a jejich ošetření proti škůdcům: 6 důležitých věcí, které je třeba udělat v červenci
  • Co dělat s jahodami po sklizni: pravidla krmení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button